Laddar Evenemang

25.09.2020, 11:00 f m16.01.2021, 5:00 e m

Åke Hodell – Motstånd. En utställning med 5 akter

Tensta konsthall, Taxingegränd 10, Tensta,
Spånga, 163 64
Programkvällar

# 1: 26.9 Motstånd
Sofia Jernberg, sopran, röstartist, improvisatör och kompositör tolkar “igevär”. Dror Feiler, kompositör, musiker och aktivist. Kamau Amu Patton, (via Zoom) konstnär och konstpedagog undersöker historia och kultur genom arkivstudier, dokument och berättelser. Nachla Libre läser ur diktsamlingen “Tiden har sett allt”.
# 2: 27.9 Black Power
Författaren och litteraturvetaren Judith Kiros läser egna och nya texter. Jasmine Kelkay, doktorand i sociologi föreläser om rasprofilering. Samtal om Svarta Pantrarnas relevans idag; med journalisten Nathan Hamelberg (moderator) och Samuel Girma, curator, aktivist och medgrundare av Black Queers Sweden, Judith Kiros och Bilan Osman, journalister på Kontext respektive Expo. Introduktion till utställningen.
# 3: 24.10 Döden
Eritreansk kaffeceremoni med Emma Berhane. Teddy Hultberg, författare, forskare och Hodell-kännare om minimalism och repetition inom musiken. Live-intervju med La Monte Young och Jung Hee Choi, amerikanska avantgardekompositörer och pionjärer inom minimalistisk komposition. Poeten och konstnären Leif Holmstrand läser ur kommande “diktbok inte världen”. Live-musik med Stephen O’Malley & Kali Malone i samarbete (obs! streamas ej).
# 4: 21.11 Identifikation
Performance med A.B.S. (konstnärerna Malin Arnell, Fia Backström, och Imri Sandström) som materialiserar språk genom de porösa kontaktytorna av det singulära.
Live: Marja-Leena Sillanpää, poet, ljudkonstnär. Konstnären Leif Elggren framför sitt verk ”Som om jag vore Gunnar Ekelöf”. Samtal om Åke Hodell och hans förlag Kerberos: Artist books och diy med Marja-Leena Sillanpää, författaren Magnus Haglund och konsthistorikern Thomas Millroth.
# 5: 12.12 Automatisering
Föreläsning med konstnären Loulou Cherinet, om relationen mellan form och mening. Poeten Ida Börjel läser ur sitt verk Konsumentköplagen, 2008, OEI editör. Musikern Leo Correia de Verdier framför “Symaskins-performance” inspirerad av Hodells Bruksanvisning för symaskinen Singer Victoria, roman, från 1965. Fia Backström framför en sektion av sin performance “The Alphabet and its Deviations”. Mats Lindström, EMS, visar Åke Hodells verk 220 Volt Buddha med introduktion.
Han var stridspiloten som blev poetisk rebell och språklig förnyare i motståndets och antikrigsrörelsens tjänst i gränslandet mellan satir, ljudpoesi och samhällskritik. Åke Hodell utgjorde motorn i ett experimenterande avantgarde i Sverige från femtiotalet och framåt och höstens utställning, initierad och curerad av musikjournalisten Elena Wolay och konstnären Fia Backström, blir en re-aktivering av flera av Hodells centrala verk i form av utställning, workshops, konserter och performances.
I Åke Hodells konstnärskap finns en linje som går från ett modernistiskt förhållningssätt i språket på 1950-talet till konkreta, ljudbaserade verk från början av 1960-talet. Han var tidigt ute med politiska och antinazistiska budskap. Hans folkligaste kvarlåtenskap är antagligen hejaramsan ”Sassa Brassa Mandelmassa” samt pjäsen Rännstensungar, som även filmatiserades.
Utställningen Åke Hodell: Motstånd presenterar flera av hans mest kända verk, bland annat Igevär (1963), Orderbuch (1965), Where is Eldridge Cleaver (1969), och Strindbergiana (1987) men också mindre kända arbeten. Hodells verk utgör inspirationskällan till ett program med live-akter där inbjudna musiker och ljudpoeter på olika sätt relaterar till Hodells verk. Live-akterna kommer inte bara aktivera utställningen utan också lyfta fram Hodells förmåga att både utmana konsten och samhällsklimatet. Utöver utställningen finns två trycksaker av Wolay och Backström, som också står för utställningsarkitekturen.
Åke Hodell (1919 – 2000) var stridspilot under andra världskriget men blev snart övertygad antimilitarist. 1941 kraschade han med sitt plan, men överlevde mirakulöst. Hans liv fick en ny vändning och han började att skriva poesi. Redan som barn hade han kommit i kontakt med litteratur, skådespelare, författare och teater genom sin pappa Björn Hodell, som var chef för Södra Teatern. Konstnärligt rörde sig Hodell mellan konkret poesi, scenkonst, performance och radiospel. Allt påverkat av tiden han levde i. I sextiotalets Sverige räknas han som en av centralgestalterna för ljudkonst och text-ljudkomposition. Under 1970-talet arbetade Hodell med producenter på Sveriges Radio för att skapa en ny form av experimentell radioteater, vilket resulterade i ljudverk som apartheidkritiska Mr Smith in Rhodesiaoch som ledde till att han blev avstängd från Sveriges Radio i femton år.
Bild ur Åke Hodells bok Law and Order från 1970